DigComp 2.1

O Framework Digital Competence Framework for Citizens que a comunidade europeia propõe para os seus cidadãos enfrentarem o desafio da transformação digital e que consiste em cinco pontos a desenvolver e a promover entre as populações de cada um dos países comunitários:

  • 1) Information and data literacy: To articulate information needs, to locate and retrieve digital data, information and content. To judge the relevance of the source and its content. To store, manage, and organise digital data, information and content. / Literacia digital.
  • 2) Communication and collaboration: To interact, communicate and collaborate through digital technologies while being aware of cultural and generational diversity. To participate in society through public and private digital services and participatory citizenship. To manage one’s digital identity and reputatio /Comunicação e colaboração.
  • 3) Digital content creation: To create and edit digital content To improve and integrate information and content into an existing body of knowledge while understanding how copyright and licences are to be applied. To know how to give understandable instructions for a computer system. / Criação de conteúdo digital.
  • 4) Safety: To protect devices, content, personal data and privacy in digital environments. To protect physical and psychological health, and to be aware of digital technologies for social well-being and social inclusion. To be aware of the environmental impact of digital technologies and their use. / Segurança dos equipamentos e privacidade.
  • 5) Problem solving: To identify needs and problems, and to resolve conceptual problems and problem situations in digital environments. To use digital tools to innovate processes and products. To keep up-to-date with the digital evolution. / Resolução de problemas.

O mundo digital

Site da comunidade europeia com toda a informação acerca do Framework. Infelizmente só em Inglês:

Será que as nossas instituições estão também alinhadas com estas competencias? Talvez em algumas delas mas não em todas. Num mundo cada vez mais dependente da tecnologia e da componente digital todas elas deviam fazer parte dos curriculos escolares pelo menos desde o 2º ciclo do ensino básico.




Comentários

Mensagens populares